pondělí 18. října 2021

AMERICKÁ GOTIKA - Grant Wood

Grant DeVolson Wood (13. února 1891 Anamosa  12. února 1942 Iowa City) byl americký malíř, zakladatel amerického regionalismu.


INSPIRAČNÍ VÝZVA: 
překresli základní kompozici obrazu AMERICKÁ GOTIKA 
a doplň portréty / dům (gotické okno) / co bude postava muže držet (místo vidlí)
- formát A4 / kancelářský papír nebo čtvrtka
- pastelky








Příběh nejznámějšího stomatologa, kterého nikdo nezná
I historie zubního lékařství má svoje málo známé a nepoznané hrdiny. Nabízíme vám příběh jednoho z nich. Jeho tvář zná celý svět z asi nejznámějšího amerického portrétu, ale...

...v dějinách civilizace vyskytuje zubní lékař, jehož obličej poznává veřejnost hned několika kontinentů. Jeho tvář vyšla na titulní stránce týdeníku Time, parodují ho Simpsonovi, a přesto většina stomatologů ani netuší, že si na plátně prohlížejí kolegu. Ano, mluvíme o zarputilém farmáři s brýlemi, který se na nás dívá z asi nejslavnějšího amerického portrétu. Ten se jmenuje Americká gotika a kurátoři Nového světa ho rádi srovnávají s Leonardovou Monou Lisou.

Obraz namaloval regionální realista Grant Wood (1891 – 1942), kterého inspiroval konkrétní domek v americké Iowě, jenž spojoval prvky kamenné gotiky v Evropě – lomený oblouk okna v podkroví – s chatrnou dřevostavbou Středozápadu.

Aby slohový hybrid oživil, rozhodl se před domek nakreslit postavy, které by v něm podle jeho slov „nejspíš mohli bydlet“. A jako předlohu pro ně vybral vlastní sestru Nan a svého dvaašedesátiletého zubního lékaře Byrona McKeebyho, který ordinoval v nedalekém městě Cedar Rapids, mimochodem jedné z lokalit americko-české komunity.

Přestože se jeho Americká gotika roku 1930 umístila v soutěži Chicagského institutu výtvarného umění, farmáři v Iowě ani jejich manželky zprvu nijak nejásali. Když reprodukci otiskli v novinách, ukázalo se, že většina lidí obraz chápe jako karikaturu upjatého a puritánského zapadákova a někteří veřejně doporučovali autorovi plátno narazit na hlavu i s rámem. Jiní – asi v narážce na pozdního impresionistu Van Gogha – zase navrhovali, že malíři ukousnou ucho.

Během pár let se ovšem veřejné mínění se satirou smířilo a obraz se začal prezentovat jako oslava pracovitého národa, který dokáže překonat i velkou hospodářskou krizi: „Americká demokracie stojí na práci mužů a žen, kteří mají odvážná srdce a pevně řezané rysy, jako lidé na tomto obraze,“ uváděl popisek v tisku z roku 1935.

A co na to stomatolog Byron McKeeby?

Pro nejslavnější americký obraz pózoval bez farmářky i bez domu a původně chtěl jako model zůstat anonymní. Podle kunsthistoriků ho popularita obrazu zaskočila a při pozdějším fotografování v Chicagu doufal, že ho lidé nepoznají.

Kdo by ostatně čekal, že dnes nejznámější stomatolog světa bude v ruce držet vidle?



Americká gotika zobrazuje farmáře a jeho dceru, která pózuje před jejich domem, jehož štítové okno a kružba v americkém gotickém stylu inspirovaly název obrazu. Ve skutečnosti byly modelkami malířova sestra a jejich zubař. Wood byl obviněn, že v této práci vytvořil satiru na nesnášenlivost a strnulost, kterou může ostrovní povaha venkovského života produkovat; obvinění odmítl. Americká gotika je obrazem, který ztělesňuje puritánskou etiku a ctnosti, které považoval za důstojné středozápadní postavy. 

Grant DeVolson Wood (13. února 1891 Anamosa – 12. února 1942 Iowa City) byl americký malíř, zakladatel amerického regionalismu.

Pocházel z kvakerské zemědělské rodiny, po smrti otce se přestěhoval do Cedar Rapids, záhy se vyučil práci se dřevem a kovem, načež se vyučil v umělecké škole v Minneapolis. Od roku 1913 studoval na večerní škole při Art Institute of Chicago. Velký vliv na něho měla dlouhá cesta po Evropě ve 20. letech, kde studoval impresionisty a postimpresionisty, ale seznámil se zde i s vlámským uměním 15. století. V roce 1932 pomáhal vybudovat uměleckou kolonii Stone City Art Colony u Cedar Rapids. V letech 1934–1941 vyučoval malbu na University of Iowa, nedlouho po odchodu z univerzity předčasně zemřel na rakovinu slinivky.

Woodovo umění je dnes vymezováno jako regionalismus, jehož podstata spočívá v zachycování typického amerického venkovského života především klasickými technikami. Wood jednoznačně odmítá evropskou abstrakci. Regionalismus je spojen s 30. lety, tedy s dobou Velké hospodářské krize, takže je zde často zachycen i sociální rozměr. Sám Wood je znám především díky svému obrazu Americká gotika (American Gothic) z roku 1930. Obraz se stal často citovanou i parodovanou ikonou americké kultury, mj. i v seriálu Simpsonovi.[1] Známý je také ironický obraz Dcery revoluce (Daughters of Revolution) z roku 1932.

Žádné komentáře:

Okomentovat