úterý 12. října 2021

PAVUČINA podle Pieta Mondriana

Piet Mondrian (7. března 1872 - 1. února 1944) byl nizozemský moderní umělec skupiny De stijl. Jeho rané obrazy ukazují abstraktní krajiny v postimpresionistickém a kubistickém stylu.


Piet Mondriaan, 1930 - Mondrian Composition II v červené, modré a žluté barvě

Maloval stále abstraktnějším stylem, až nakonec dosáhl stylu, který ho proslavil. Do roku 1920 přebírá zcela abstraktní motiv s nepravidelnou šachovnicí nakreslenou černými linkami a s mezerami maluje převážně bílou barvu nebo někdy v primárních barvách modré, červené a žluté. Tento styl je geometrická abstrakce s primární barvou.

Mondrian namaloval asi 250 těchto geometrických abstraktů, v letech 1917 až 1944. Mondrian nazval svůj styl „neoplasticism“.

Mondrian utekl v roce 1940 z válečné Evropy a strávil poslední čtyři roky svého života v New Yorku. Jeho obrazy té doby vyjadřují nadšení z městského života. Ve svém závěrečném obrazu Broadway Boogie Woogie (1942/43) jsou šachovnicové linie, dříve černé, nyní namalovány modře, šedě, červeně a žlutě. Žlutá byla zjevně inspirována žlutými taxíky v New Yorku.






Materiál a pomůcky

papír, kreslicí karton A4
tužka, pravítko 
černý fix, červená + žlutá +modrá fixa/pastelka
kružítko / různé válcovité nádoby (skleničky, hrnky, mističky)
případně vodové barvy + štětec

Provedení

Kreslení - pavučina

Čtvrtku si položíme na výšku.
Přibližně 11 cm nad spodním okrajem čtvrtky si vyznačíme bod → střed pavučiny.
S tužkou nakreslíme paprskovitě uspořádaná vlákna, která vedou od středu 
pavučiny k okraji papíru.

Nakreslíme síť. Pomůžeme si s kružítkem.
Kružítko zapíchneme do středu sítě a na každém paprsku uděláme značku.
Značky propojíme. Postup opakujeme s větším poloměrem.

    

Pavouk

Pavouk se skládá ze dvou kruhů – větší (cca průměr 5 cm / malá skleničky) pro tělo,
 menší (cca průměr 2 cm / víčko od pet lahve) hlava. 
Dokreslíme osm nohou. 
Pavouka pověsíme na vlákno → nakreslíme čáru od zadečku k okraji listu papíru.
Na tělo pavouka nakreslíme mřížku.

    

Všechny čáry tužkou obtáhneme s černým fixem.

Malování

Dílky vybarvíme se základními barvami (červená, modrá, žlutá) ve stylu P. Mondriana.
Některé dílky zůstanou bílé.




Jak můžeme barvy dělit do skupin: 


Kromě základních barev se dá vytvořit tisíce až milióny jiných barev, nejrůznější jemné odstíny, které ani nemusíme rozpoznat. Každý člověk na ně reaguje odlišným způsobem. Někdo má rád černou, někdo zelenou a jiný třeba růžovou. Podobné, neboli analogické barvy, jsou ty, které spolu bezprostředně sousedí – mají podobný odstín.


  • Primární barvy - červená, žlutá, modrá, jsou navzájem kontrastní. 
  • Sekundární barvy – komplementární neboli doplňkové – jsou složené ze dvou primárních, vzniknou jejich smícháním - oranžová, fialová a zelená. Když je smícháme dohromady vznikne temně hnědá. Při správném použití mohou vytvořit jak rovnováhu, tak zajímavý kontrast. 
  • Smícháním sekundárních barev dále vzniknou barvy terciární. Konečným výsledkem míchání barev je celé barevné spektrum, jak ho známe z duhy na obloze.
  • Neutrální barvy- bílé, hnědé, béžové , poskytují ideální pozadí pro všechny předměty, kterými se rádi obklopujete, jsou nenáročné, nadčasové, elegantní a přizpůsobivé. Neutrální barvy nás uvolňují a uklidňují, ladí vždy a všude, hodí se k přírodě a vzájemně se vyvažují s kontrastními barvami.


Více zde: https://www.malovanikresleni.cz/products/vse-o-barvach/


Každý z nás je jiný a vnímáme věci různě. Řekne-li se červená a je u toho padesát lidí, dá se předpokládat, že všechny budou velmi rozdílné. Barvy nikdy nevnímáme samostatně, ale v kontextu s okolím a s ostatními barvami. Psychologické vnímání barev je však velmi závislé i na osobní zkušenosti a také na kultuře, ve které žijeme. 

Psychologie barev, červenáČervená je pro lidský zrak a mozek nejzajímavější. Červená je barva krve, čerstvého ovoce a vycházejícího slunce. Znázorňuje sílu, vášeň a touhu po životě, přitahuje pozornost a působí naléhavě. Červená je v Číně barvou štěstí a blohobytu a používá se také k přivolání štěstí. Červené šaty nosí nevěsty na Východě, zatímco v Jižní Africe jsou barvou truchlení. V Rusku se červená stala symbolem komunismu. Variantami na červenou jsou purpurová a růžová, které jsou také spojovány s láskou, vášní a důvěrností.

Žlutá, coby teplá barva, je poutačem pro naše oči a působí srdečně (slunce v duši). Je v ní touha po rozvíjení se, naděje, povzbuzuje, osvobozuje, působí vesele a otevřeně. Navzdory všemu působí žlutá barva uklidňujícím dojmem. V Shakespearových spisech (i u mnoha západních autorů) je žlutá barvou zbabělosti, zatímco v Japonsku se spojována s odvahou. Jelikož se podobá zlatu, žlutá je tradiční barvou indických obchodníků.

Modrá je barvou vody a nebe, díky čemuž v nás evokuje i nekonečnost a pocit důvěryhodnosti. Modrá je nejvíce uklidňující barvou, příliš modré ale může způsobit sklíčenost a deprese, přestože je v některých kulturách světle modrá považována za radostnou barvu. V mnoha částech světa modrá označuje autoritu, důstojnost, hrdost. Bývá hodně spojována s inteligencí a je uznávána jako „firemní“ barva kvůli asociacím se stabilitou a konzervatismem. Světlejší verze modré, například azurová a tyrkysová, mohou být spojovány s magickými účinky.

http://www.jinudy.cz/clanky/psychologie-barev/




Žádné komentáře:

Okomentovat