pondělí 12. dubna 2021

BOŽSKÁ KOMEDIE / pondělí A+B / čtvrtek A / pátek A+B

Božská komedie (v originále La Divina Commedia) je rozsáhlé literární dílo italského básníka Danta Alighieriho, jedno z nejvýznamnějších děl světové literatury vůbec. Vzniklo pravděpodobně mezi lety 13071321. V Božské komedii samotné Dante uvádí, že se děj odehrává o Velikonocích roku 1300.


Domenico di MichelinoDante a jeho světy (1465) – Florencie, katedrála Santa Maria del Fiore, levá boční loď. Obraz je dokladem o konání veřejné četby Božské komedie v době florentské republiky přímo v katedrále. Dante drží v ruce svou knihu, vedle něj je napravo zobrazena Florencie, nalevo peklo, v pozadí očistec a nahoře ráj.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Dante_Domenico_di_Michelino_Duomo_Florence.jpg 

Danteho Božská komedie
v umění pozdního středověku a rané renesance

Název „Božská komedie“ nemá nic společného s Bohem jako takovým; Dante sám své dílo nazýval pouze „Komedie“, čímž tehdy mínil příběh s dobrým koncem. Přízvisko „Božská“ pochází od komentátora a velkého obdivovatele Dantova díla Giovanniho Boccaccia, a je myšleno ve smyslu „skvělá, fantastická“. Podle moderních měřítek na Božské komedii nic komického není. Komedie se jí říká ze zcela jiných důvodů. Ve čtrnáctém století se italská literatura povinně dělila na dvě kategorie: tragédie, zastupující vysokou literaturu, byly psány spisovnou italštinou, a komedie, představující literaturu nižší, byly psány dialektem a mířily spíše k lidovým vrstvám. V době vzniku Dantova díla, se přízvisko komedie používalo pro hry a umělecká díla, která byla určená všeobecné veřejnosti. Tj. zejména pro obyčejné lidi a plebs. Kdežto tragédie byla určena hlavně šlechticům a ctihodným měšťanům. Dantovo dílo, mělo směřovat hlavně obyčejným lidem, aby všichni věděli, jak tesktní po své milované Florencii a své lásce Beatrici.

Dílo je složeno z těchto tří částí (data dokončení nelze vždy považovat za zcela jistá, Božská komedie zřejmě vznikala již od roku 1304). 

GALERIE UFFIZI https://www.uffizi.it/mostre-virtuali-categorie/a-riveder-le-stelle  
Galleria degli Uffizi je světoznámá galerie výtvarného umění v italské Florencii, prototyp renesanční galerie. Je umístěna v paláci Uffizi, dlouhé dvoutraktové budově, rozdělené úzkým dvorem, která spojuje hlavní náměstí (Piazza della Signoria) a Starou radnici (Palazzo Vecchio) s nábřežím řeky Arno. Je to nejnavštěvovanější galerie ve Florencii a čekací doba návštěvníků u vstupu může zabrat i několik hodin.

  • Peklo (Inferno 1307–1308)
  • Očistec (Purgatorio 1308–1312)
  • Ráj (Paradiso 1316–1321), publikována pravděpodobně po autorově smrti.

Každá část je rozdělena do 33 zpěvů, pouze Peklo má zpěvů 34, první zpěv (tzv. předzpěv) byl zřejmě původně zamýšlen jako úvodní, ale bývá tradičně řazen do Pekla.

Sedm set let po Danteho smrti zůstává Božská komedie zcela jedinečným mistrovským dílem. Je napsán v letech 1308 až 1320 a rozjímá nad nebeským a světským, univerzálním a osobním, věčným a současným jako žádný jiný text. Tři knihy / Peklo, Očistec a Ráj se zabývají teologickou otázkou, jak se lidé mohou dostat skrz nástrahy a rozptýlení tohoto světa do ráje. Přesto se Dante nezabývá všemi lidmi; celý jeho přístup je osobní. Postava, kterou sledujeme na cestě zjevení, je jen mladší verzí básníka, důrazně autobiografická a pevně spojená s jeho světem. Když ztratí cestu v tmavém lese - na Zelený čtvrtek 1300 - nese si až do této chvíle veškeré své prohřešky Danteho života. 

Peklo a Očistec

Hlavní postavou je sám autor, který se dostal vlastní vinou do potíží. Těch si v nebi všimla Beatrice Portinari (Danteho ideální žena, jím v minulosti milovaná), která mu na pomoc poslala básníka Vergilia, aby Danteho provedl Peklem a Očistcem. Po cestě se setkává se slavnými osobnostmi minulosti a osobnostmi ze svého vlastního života. Danteho jméno se však v Božské komedii objevuje jen jednou: v XXX. zpěvu Očistce, když Danta musí opustit Vergilius, neboť jako pohan nesmí vstoupit do Ráje („Dante, že Vergil pryč se odebírá, ty neplač proto, neplač proto v žalu…“).

Mosaic (detail) of the Satan in the Last Judgment on the ceiling of the Florence Baptistry (13th century)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Battistero_di_San_Giovanni_mosaics_n11.jpg

Kde se Dante inspiroval:

https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/late-gothic-italy/florence-late-gothic/a/dantes-divine-comedy-in-late-medieval-and-early-renaissance-art



https://www.uffizi.it/mostre-virtuali/dante-istoriato-inferno#1

Dante Istoriato. Peklo

Božská komedie ilustrovaná Federico Zuccari

https://www.uffizi.it/mostre-virtuali/dante-istoriato-inferno#16&gid=1&pid=15

Federico Zuccari, nebo také Federigo Zuccaro (asi 1542/1543Sant'Angelo in Vado – 20. července 1609Ancona), byl italský manýristický malíř a architekt, činný jak v Itálii tak i v zahraničí.




Anděl spravedlnosti 37/50
https://www.uffizi.it/mostre-virtuali/dante-istoriato-purgatorio#

Ráj

Rájem ho provází sama Beatrice, jím v minulosti milovaná žena (Beatrice Portinari), která bývá vykládána jako symbol krásy, dokonalosti, církve, teologie či filozofie. V díle je obecně mnoho různých symbolů, které mohou být různě vykládány.


Saturnovo sedmé nebe: nebeský žebřík / https://www.uffizi.it/mostre-virtuali/dante-istoriato-paradiso#

FORMÁLNÍ POHLED NA MANÝRISTICKOU KRESBU

Název byl odvozen od italského slova "maniera", které znamená "styl", nebo "způsob".

Malíři v podstatě odmítli harmonický styl Leonarda da Vinciho a hledali vlastní, nové způsoby vyjádření. Ten se vyznačuje především dynamikou; umělci vytvářeli přehnaně protáhlé a svalnaté figury v nepřirozených pózách. Také světelné kontrasty nemalovali tak měkce jako renesanční klasikové, jejich obrazy byly mnohem ostřejší a živelnější a kompozice složitější. Manýristé se oproti svým předchůdcům zabývali více alegorickými výjevy a metaforami.

Prvním z průkopníků tohoto stylu byl Rafaelův žák Giulio Romano, který po smrti svého učitele manýristickým stylem dokončil mnoho jeho fresek, což mnoho jiných malířů považovalo za poškození Rafaelova díla a částečně na základě tohoto názoru poté vzniklo hnutí Prerafaelitů, snažících se o návrat k ladné renesanční harmonii.

Někteří kunsthistorici považují za Manýristu i slavného Michellangela, především díky jeho dynamickým sochám na náhrobcích Medicejů. Dále byli bezpochyby manýristy malíři Pontormo, Bronzino, vášnivý Carravaggio a například El Grecco, jehož dílo poznáme podle nepřirozeně dlouhých těl. Jedním z center manýrismu se později stala díky milovníkovi umění Rudolfovi II. Praha, kde tvořili malíři Arcimboldo, Bartolomeus Spranger, Hans von Aachen, sochaři Adrian de Vries a například architekti Aostalli, Gargiolli nebo Filippi...

------------------------------


Dante Gabriel Rossetti - Beata Beatrix, 1864-1870    

Beatrice di Folco Portinariová zvaná Bice (1266 – 8. června 1290) byla Italka z Florencie, obecně považovaná za múzu Danta Alighieriho

, objevující se v jeho díle pod jménem Beatrice. Pocházela z rodiny bankéře Folca Portinariho a byla vdaná za jiného bankéře Simona dei Bardiho. Dante napsal, že Beatrici potkal jen dvakrát a obě setkání byla od sebe vzdálena devět roků. Přesto ho mladá žena okouzlila natolik, že si lásku k ní zachoval po celý život. Beatrice byla hlavní inspirací pro Dantovo dílo Vita nuova a objevuje se jako básníkova průvodkyně v poslední knize Božské komedie, tedy v Ráji, kam předchozí průvodce Vergilius jako pohan nesmí vejít.

INSPIRAČNÍ VÝZVA

MANÝRISTICKÁ KRESBA TUŽKOU S VYUŽITÍM ŠRAFURY 
 https://www.vyukakresby.com/post/2016/03/22/jak-st%C3%ADnovat-a-%C5%A1rafovat 
(bez rozmazávání prstem nebo uchošťourem), NA PAPÍR NEBO V TABLETU
OBYČEJNOU TUŽKOU (FIXEM) A HNĚDOU NEBO ČERVENOU PASTELKOU:

- VYBER SI 1 KRESBU Z BOŽSKÉ KOMEDIE
  (vyber si z PEKLA, RÁJE, OČISTCE)
 https://www.uffizi.it/mostre-virtuali-categorie/a-riveder-le-stelle 
- PEČLIVĚ SE PODÍVEJ NA DETAILY A ZKUS JE PŘETAVIT DO SOUČASNOSTI

Navíc: můžeš se zapojit do CELOŠKOLNÍ INSPIRAČNÍ VÝZVY ZUŠ TEPLICE - VERŠOVANÁ VÝZVA a připojit ke své kresbě verše... Těšíme se!!! https://www.zusteplice.cz/versovana-vyzva/



Žádné komentáře:

Okomentovat