Jedna z legend vypráví, že tisíce udatných kaprů každý rok na jaře podniká nebezpečnou cestu proti proudu Žluté řeky. Jednou za milion a mnoho let je vždy jen jediný kapr, který je tak silný a odhodlaný, že překoná všechny překážky, které na Duhové řece spatří. Nakonec doplave k ústí řeky, které je známo jako Dračí nebo Duhová brána. Když jí pokoří, vskočí do vodopádu a promění se v draka.
Čínské přísloví „Liyu tiao longmen“ má svůj původ v této legendě. V překladu to znamená „Kapr prochází dračí bránou“.
To znamená, že cíle lze dosáhnout po velkém úsilí, a proto se často používá ve škole před obtížnými zkouškami.
Drak je mytické zvíře, obvykle s hadími nebo ještěřími znaky, který se vyskytuje v mýtech, pověstech, pohádkách a lidových příbězích celé řady kultur.[1] Jeho celosvětová rozšířenost má za následek značnou variabilitu jeho vzhledu, velikosti a vlastností. Draci se liší počtem hlav – například v Číně je zobrazován zásadně jednohlavý, řecká mytologie znala draka stohlavého, v pohádkách mívá zpravidla lichý počet hlav, nejčastěji tři nebo sedm – i v počtu nohou (nejčastěji dvě, čtyři nebo žádné) a také ve schopnosti létat a dštít oheň (případně mráz nebo jed).
Podobně jako se liší jejich vzhled, liší se i jejich vlastnosti. Draci se v základním pojetí mohou rozlišovat na dobré a zlé.
Tradice prospěšných draků je převážně v Číně, kde je drak symbolem moci a deště.[2]
Evropští draci ve středověku jsou namísto toho chápáni jako symbol ničení a chaosu.[1] Často jsou zobrazováni jako krvelačné bestie, které ničí vše v okolí a pojídají zvířata a lidi.
Draci jsou spojováni s bohatstvím a majetkem, který zpravidla ochraňují ve svých slujích.[2]
Představa draka je velmi stará a může odrážet zkameněliny dinosaurů,[3] ale také nemusí.[4]
Dinosauři (z řec. δεινός – deinos + σαῦρος – sauros = „strašný ještěr“, někdy překládáno „hrozný plaz“) jsou rozmanitou skupinou živočichů (vývojově vyspělých obratlovců) tradičně řazená mezi plazy, která dominovala živočišné říši na pevninách této planety přes 134 milionů let[1] v období druhohorní éry (zejména v jurské a křídové periodě, asi před 201 až 66 miliony let).
Svatý Jiří je hrdina křesťanských legend, rytíř udatně bojující nejen za Kristovo učení, ale jako středověký gentleman symbolicky osvobozuje orientální princeznu z moci draka. Podle křesťanské věrouky byl římským vojákem, který žil ve 3. století a pocházel z dnešního Turecka. V České republice je mu zasvěcena řada kostelů. Především ty, které byly zakládány v prvopočátcích křesťanství.
V našem kraji je to románská rotunda na posvátné hoře Říp, která patří mezi nejstarší dochované stavby v Čechách.
Svatý Jiří bývá zobrazován jako středověký rytíř ve zbroji s kopím, který sedí na koni a zabíjí draka. Patří ke 14 svatým pomocníkům, je ochráncem opevněných sídel a strážných míst, patronem řady rytířských řádů, skautů, vojáků, řezníků, zbrojířů ad. a také nemocných. Od nejranějších dob byl vzýván jako patron proti moru, lepře, syfilisu, jedovatým hadům a čarodějnicím. Jeho atributem je rytíř na koni osvobozující princeznu, který zabíjí draka pohanství.
Boj s drakem symbolizuje boj dobra se zlem. Drak stejně jako had je obecně chápán jako symbol zla, a to nejen v naší kultuře, ale už v nejstarších náboženstvích světa.
Socha svatého Jiří je jezdecká plastika na třetím nádvoří Pražského hradu. Socha představuje svatého Jiří jako jezdce na koni, rytíře v plátové zbroji a s kopím, zabíjejícím draka. Stojí na členitém skalisku s reliéfem rostlin a drobných živočichů. Odlili ji v roce 1373 bratři Martin a Jiří z Kluže, jak bylo zaznamenáno v účtech Pražského hradu. Kdo zhotovil originál, je dodnes předmětem odborných diskusí historiků umění. Mohl to být sochař pražský, sedmihradský nebo uherský (podle maďarských autorů).
Jde o jednu z nejvýznamnějších českých gotických soch z bronzu. Jezdecká socha byla poškozena v roce 1541 při požáru Pražského hradu, kdy jí urazili pravou ruku a ta musela být znovu přivařena. Jiná nehoda sochu postihla v roce 1562, kdy se na ni vyšplhali diváci, aby viděli na rytířský turnaj, sochu zvrhli a ulomili koňskou hlavu.
V současnosti se na třetím nádvoří nachází bronzová kopie sochy ze 70. let 20. století, kdy byl její originál přestěhován do expozice starého českého umění Národní galerie v Jiřském klášteře. Po zrušení této instalace byl zapůjčen Správě Pražského hradu a je dosud vystaven v expozici Příběh Pražského hradu ve starém královském paláci.[1] Další novodobá kopie, sádrová s černou povrchovou úpravou, se nachází v Lapidáriu Národního muzea v Praze-Holešovicích a třetí je ve vestibulu Akademie výtvarných umění v Praze.
Albrecht Dürer 1520–1525
NAKRESLI LIBOVOLNÉHO DRAKA
- rozhodující je i v počet nohou (nejčastěji dvě, čtyři nebo žádné)
Žádné komentáře:
Okomentovat